Kinderen

‘Je brein de baas’ voor kinderen

Ik bied een unieke behandeling aan waarmee ik je kind heel goed kan helpen bij:

  • Leerproblemen, zoals dyslexie of geheugenproblemen
  • Ontwikkelingsachterstanden
  • Spraakproblemen; de motoriek die je nodig hebt om woorden te uiten of om de juiste woorden te kunnen vinden
  • Angsten: faalangst, gebrek aan zelfvertrouwen en andere mogelijke angsten

Met deze unieke manier van behandelen zie ik regelmatig kleine en grotere wondertjes gebeuren. Resultaten die je niet snel terug zult vinden bij leertrainingen, logopedie of bijvoorbeeld remedial teaching.

Hierbij zeg ik beslist niet dat deze trainingen niet goed of overbodig zijn. Trainingen en coaching zijn uiterst waardevol. Zij bieden de handvatten of trainingen waar je kind verder mee kan. Oefening baart kunst tenslotte.

Het verschil met mijn behandelmethode zit erin dat ik hersendelen kan activeren, waardoor ik blokkades die op onderbewust niveau zitten kan behandelen. Hierdoor zie ik regelmatig gebeuren dat:

  • Angsten verdwijnen als sneeuw voor de zon
  • Het leren of lezen ineens een stuk makkelijker gaat
  • Je deel kan nemen aan een examen zonder volledig te blokkeren
  • Je kind meer zelfvertrouwen krijgt
  • Spraakproblemen binnen een aantal weken sterk verminderen
  • Kinderen/jongeren met een geestelijke beperking spontaan nieuwe dingen aanleren die ze daarvoor niet konden bereiken

Het is een unieke therapie die je prima naast andere behandelmethodes kunt gebruiken. Het zal het effect hiervan zeker vergroten.

Kortom, ik kan de weg vrij maken om beter te kunnen leren, spreken, leven. Maar ik ben geen therapeut in de zin dat ik met je train in leer- of spreekvaardigheden en ik ben ook zeker geen psycholoog.

Hoe werkt dat dan?

De manier waarop ik behandel en de resultaten die ik daarmee boek zijn lastig te bevatten. Als je toe kijkt terwijl je kind behandeld wordt zie je het volgende: ik hou mijn vingers op verschillende manieren gevouwen (dit zijn mudra’s, zoals in de handmodefoto), ik raak je kind op verschillende plekken (acupunctuurpunten) op zijn/haar lichaam aan. In mijn vaktaal noemen we dat het gebruiken van ‘formats’. Elke format die ik gebruik zorgt ervoor dat een specifiek hersengebied meer hersenactiviteit vertoont. Daarnaast moet je kind zijn/haar benen ook regelmatig bij elkaar doen en weer wijd. (Ik grap wel eens dat we bezig gaan met ochtendgymnastiek…). En elk hersengebied waar een overmaat van ‘stress’ op zit behandel ik ook door middel van het vasthouden van andere specifieke acupunctuurpunten.

Als je dit ziet krijg je waarschijnlijk niet direct de indruk dat we bezig zijn met het verbeteren van leerproblemen, het werken aan angsten of bijvoorbeeld aan ontwikkelingsachterstanden. Maar dat je werkelijk aan specifieke hersengebieden werkt is wel degelijk onderzocht. In de ontwikkelingsfase werd gebruik gemaakt van EEG’s. Hiermee controleerden ze dat specifieke formats inderdaad zorgden voor meer hersenactiviteit in de desbetreffende hersengebieden.

Maar ook al doet de behandeling op zich wat vreemd aan, vaak merk je wel dat je kind tijdens de behandeling ontzettend moe wordt, of bijvoorbeeld wat wit wegtrekt. Als je het aan het kind vraagt, voelt hij/zij vaak ook wel het één en ander: bijvoorbeeld even spanning op de borst, of even verdriet, of allerlei tintelingen. Ook al zie je er weinig van (aan de ‘buitenkant’), er gebeurt vaak ontzettend veel.

Voorbeelden uit de praktijk:

Ik werkte bij een jong meisje aan het zelfvertrouwen omdat zij heel erg in zichzelf gekeerd was. Binnen een uur na de behandeling merkten de ouders een groot verschil bij haar; het meisje maakt plotseling veel meer contact, zowel met de ouders als ook met anderen. Dit is ook zo gebleven.

Een jonge meid heeft moeite met schrijven en vindt dit ook vervelend om te doen.  Na de behandeling op de weg naar huis vraagt ze om pen en papier, en thuisgekomen pakt ze zelf haar schrift en begint de namen van de kinderen uit haar klas zelf op te schrijven. Iets wat voor de behandeling van die dag ondenkbaar was. En in de periode die volgt blijft ze schrijven, met plezier.

Een jonge meid kwam bij mij voor dyslexie. Voordat we daadwerkelijk aan de slag gingen las ze een stuk aan mij voor. In elke zin zaten minstens drie fouten. Prinsen werden prinsessen en andere woorden veranderden continu naar compleet andere woorden (die er niet stonden…). Toen ze een week later bij mij kwam voor de volgende behandeling, las ze wederom dezelfde tekst nogmaals voor. Nu zaten er in de hele tekst nog maar drie fouten. De behandelingen hebben ervoor gezorgd dat school een stuk makkelijker voor haar is geworden.

Ik kan nooit garanderen wat het resultaat zal zijn. Ieder mens is uniek. Maar ik zie heel veel bijzondere resultaten voorbij komen. Resultaten waardoor je een verschil kunt maken voor een ander mens. Dit maakt deze behandelmethode voor mij meer dan de moeite waard.

Belangrijk

Wat daarnaast nog belangrijk voor de ouders is om te weten: ik label niet en ik stel ook geen diagnoses. Daarnaast benoem ik in het bijzijn van je kind niet vanzelfsprekend de reden waarvoor je kind bij mij komt. Ik vind het belangrijk dat je zelf de reden waarom je een afspraak bij Praktijk van Nature maakt vanuit een kindvriendelijk perspectief probeert uit te leggen. Dit kan zijn: om wat lekkerder in je vel te zitten, of om te proberen of wij het leren wat makkelijker kunnen maken. Als je kind weet dat hij/zij last heeft van dyslexie is het uiteraard geen probleem om hier openlijk over te praten. Maar ik behandel ook regelmatig kinderen waarbij door ouders of door leerkrachten vermoed wordt dat ze problematiek hebben in het autistisch spectrum of bijvoorbeeld ad(h)d. Ik zal deze diagnoses nooit uitspreken in het bijzijn van je kind. Ik vind het heel belangrijk dat je kind zich vertrouwd voelt tijdens de behandeling en dat hij/zij zich vrij voelt om zichzelf te zijn.

Methode

De methode waarmee ik werk heet LEAP, een leerbevorderend en stress verminderend acupressuur programma. Het is ontwikkeld door een Australische wetenschapper in neurologie en kinesiologie. In Nederland werken nu ca. 20 therapeuten met deze bijzondere methode. De behandelingen zijn niet langdurig (gemiddeld 1 – 5 behandelingen), pijnvrij en worden in de regel als prettig en ontspannend ervaren.

Ik kan nooit garanderen wat het resultaat zal zijn. Ieder mens is uniek. Af en toe kom ik het tegen dat ik graag meer resultaat had gezien. Maar veel meer zie ik vele bijzondere resultaten voorbij komen, die deze behandelmethode voor mij meer dan de moeite waard maken.

Wil je ook ervaren wat ik voor je kind kan betekenen, neem dan vrijblijvend contact op voor meer informatie of voor het maken van een afspraak.